Dragonball FighterZ

Dragonball fighterZ , Halmstad Playstation, Facebook

Fenomenet som växer

I mitten på 80-talet så satte sig Akira Toriyama ner och började rita historien om den lilla pojken Son goku och jakten på drakkulorna. Vem hade då kunnat ana att det än idag, alltså mer än 30 år senare fortfarande är ett växande fenomen med sitt ständigt expanderande universum. Dragonball har nått ut till miljontals människor och blivit en historia som följt människor från barnsben upp i vuxen ålder. Från att samla Mangaböckerna i pocketform till nr 42, till animen, Z, GT, Super osv. Oändligt med speltitlar genom åren som utvecklats med tiden från konsol till konsol.

Det är här vi befinner oss nu (trumvirvel tack), 2018 och Dragonballs senaste avtryck i spelhistorien. Med ingen mindre än Arc system Works bakom utvecklingen och Bandai Namco som ansvarig utgivare. Den 26 januari släpptes det världen över. Det är blixtsnabbt, det är snyggare än någonsin, i en polerad Unreal Engine 4, redo för spelare att i 2.5D mäta sina krafter. Dragonball FighterZ.

Du kommer lyckas göra allas specialattacker utan problem men du kommer att få en rejäl utmaning.

Tag me in!

Det finns mycket gott att säga om det här spelet. Först och främst så har man många roliga timmar framför sig i renodlad bra fightingupplevelse. Varje match är 3v3 och du kan byta mellan dina tre karaktärer fritt under matchens gång. Såklart finns det attacker du kan göra under byten mellan dina gubbar och med rätt tajming kan det ha en stor inverkan på matchens avgörande.

Kontrollen är inte så avancerad och otroligt lätt att lära sig och man skulle kunna tro att det ska göra spelet lätt med tanke på att det är ett 2.5D fightingspel, där har man fel. Du kommer lyckas göra allas specialattacker utan problem men du kommer att få en rejäl utmaning. Såväl online mot folk från världens alla hörn som en oförlåtlig AI-motståndare i arkadläget. Nybörjare som såväl buttonmashing-veteraner kommer finna glädje i fighterZ. Och det vore ju inte dragonball om man inte kunde sparka motståndaren igenom ett berg eller hus för att byta scen.

Kvalitet före kvantitet

Det finns inte mer en ett 20-tal karaktärer att välja mellan och det känns väldigt klent om man jämför med tidigare installationer där vi haft en uppsjö att välja och vraka mellan. Speciellt eftersom vi ska välja tre åt gången så lämnar det lite att önska. Dock känns varje karaktär unik istället för samma karaktär i olika skal där det enda som skiljer dom åt har varit deras olika signatur-attacker. Jag tror att det kommer dyka upp fler karaktärer inom en snar framtid, och det är ingenting vi är ovana vid nuförtiden i spelens utveckling.

Chilla i lobbyn med din chibi

I lobbyn myser vi runt med vår lilla chibi-avatar. Väljer mellan dom olika spellägen som erbjuds, spenderar våra pengar på kapslar och kanske får nya kläder bland annat till vår chibi, eller skickar emotes till varandra. Här finns även en arena där man kan duellera mot varandra för att utse vem som är starkast i lobbyn och det är ett kul koncept. Att vara kungen i lobbyn känns lite ”stor fisk i en liten damm”. En rolig grej och lite mer laidback och inte så hardcore om man jämför med tavlan där dom topprankade i världen är på display.

Spellägen

För att gå lite närmare in på spellägena har vi arcade som är lite för kort men förvånansvärt hållbart och mer utmanande än vad jag väntat mig. I arcade så finns det olika vägar att gå, vilken väg du hamnar i beror på vilket betyg du får efter din mach och det som skiljer sig är att ju bättre du gör ifrån dig ju svårare blir nästa match. Training och practice känns överflödiga förutom komboavsnittet. Jag körde training för att ha en bra grund, bara för att upptäcka att man gör samma inlärning direkt när man startar storyn och det fortsätter i ungefär fem kapitel.

Jag tycker storyn rör sig ganska segt fram, är inte jätteintressant och dialogerna känns lite tråkiga.

Story

Storyn är delad i tre olika avsnitt eller ”arcs” och jag har lite blandade känslor för den. Försöket att göra spelaren delaktig då vi blir en del av Goku vilket också förklarar varför han helt plötsligt är svag och varför vi ska gå igenom flera kapitel med inlärningsmoment känns tråkig. Den utspelas likt ett brädspel och det är ett nytt bräde för varje kapitel. Vi rör oss ett steg i taget och kan välja i vilken ordning vi vill ta våra fighter, hur många av dom valfria fighterna vi vill ta, vilka alla ger oss poäng att komma närmare nästa level. Det är inte mycket vi kan påverka mer än items vi vinner som antingen är till vår fördel eller stjälper motståndaren.

Jag tycker storyn rör sig ganska segt fram, är inte jätteintressant och dialogerna känns lite tråkiga. Men den får ett stort plus och lyckas hålla mej kvar för att det är just en ny story och inte samma historia som jag plöjt så många gånger förr. Då det oftast i spelen börjar där Dragonball blir DragonballZ och serien får en lite vuxnare inställning jämtemot den mer komiska delen innan våra huvudkaraktärer växer upp. Liten spoilervarning här så möter vi även en helt ny karaktär men det tänker jag inte gå in på närmare utan lämnar det att upptäckas.

World match

World match är ett spelläge som är precis vad det låter som, här möter du andra spelare från världens alla hörn. Här samlar man på sig Battlepoints för att stiga. Antingen i en prestigefull ranked match för att klättra dig mot toppen eller i en avslappnad casual bara för skoj skull. Det är otroligt kul att mäta sig mot andra och här glänser fighterZ ordentligt.

Matcherna flyter på bra. Ett par krascher om än få har hänt men spelet är inte ens en vecka gammalt så lite överseende med servrar och uppdateringar. Några lagg-fester har man råkat ut för men jag har i mina sökningar inte begränsat mig till bara motståndare med hög eller lika stabilt internet som jag vilket man kan. Det finns valmöjligheten att söka motståndare av samma kaliber som en själv eller vara djärv och möta dom starkare (fler BP) än en själv. Är du ett DB fan eller gillar ett bra 2D fighter med mycket fart och färg så är Dragonball FighterZ ett givet köp.

Kort fakta

 Utvecklare: Arc System Works
 Utgivare: Bandai Namco Entertainment
 Genre: Fighting
 Antal spelare: Single och Multiplayer

Tre positiva saker

 Tag-funktionen
 Välarbetade karaktärer
Lätt att lära, svårt att bemästra

Tre negativa saker

  Lite karaktärer
 Storyn når inte hela vägen
 Trainingläget

Percy Rolf, Halmstad Playstation

Percy Rolf

Recensent, Halmstad Playstation