God Of War III: Remastered

God Of War III: Remastered

Jag hade inte så höga förväntningar på God of War 3 Remastered. Jag hade bara spelat ett spel i serien tidigare och det var till PS Vita. Det var inte speciellt imponerande och jag tröttnade snabbt på det. PlayStation 4:a versionen visade sig dock snabbt vara bra mycket bättre och är mindre plottrigt än dess Vita-kusin samt har mer djup.

Det första jag märker är att berättaren är Linda Hunt. De flesta känner nog till henne som Hetty från NCIS: Los Angeles. Det andra är att intro är väldigt snyggt och precis lagom långt. Känslan så här långt är gedigen och känns väldigt episk.

Handling

Spelet börjar med en attack mot Olympus, Kratos och Titanerna tar sig sakta upp för berget och möter otaliga vågor av fiender och gudar. När de äntligen har tagit sig till toppen för att möta sin sista motståndare Zeus så använder åskguden sina krafter för att kasta ner Kratos till guden Hades värld underjorden. Där möter Kratos Athena som jag förmodar att han har dödat i något av de tidigare spelen. Hon hjälper honom genom att berätta vad Kratos måste göra för att kunna döda Zeus; förstöra Olympus flamma. Hon ger även Kratos ,”The Blades of Exile”, som är två svärd. De ska hjälpa honom förgöra hans fiender och hjälpa honom att hitta flamman.

Det är lite svårt att säga när handlingen utspelar sig på grund av två saker. Dels är det fantasy vilket gör att det inte riktigt går att placera in en tid. Dels så vet jag inte riktigt när de andra spelen i serien utspelar sig. Om man tittar på den tidsålder det rör sig om; antikens Grekland och dess gudar, så är det runt 700 f.Kr.

Grafik

Som man kan förvänta sig är grafiken superb for en remaster. Jag kan dock inte jämföra med originalet då jag aldrig spelat det men jag gillar det jag ser. Omgivningarna är snällare än Dante’s Inferno men det går inte att ta miste på var man är. Det enda problemet jag egentligen har är djupet, ibland är det svårt att se exakt hur långt det är det man ska. Detta främst på grund av skillnader i nivåer på de plattformar man hoppar mellan.

Kameran är lite bökig emellanåt. Ibland vill man vrida den så man ser vad som finns längre fram men det går inte. Det är ett klart minus att man inte kan styra den själv. Oftast så hänger den med, men ibland så blir den velig och vet inte riktigt vart den ska.

Kontrollen

Kontrollen i sig är dock väldigt bra och svarar precis som jag vill. Quick Time eventen är rätt många, lite för många för min smak. Dock så är quick time eventen rätt lätta att klara eftersom det är inte så många kombinationer åt gången. Jag gissar att remastern har jobbat på mer än bara grafiken då jag hört från andra att kontrollen inte var så här bra i originalet.

Spelbarhet

God Of War III är blodigt, väldigt blodigt. Kroppsdelar och blod flyger överallt när Kratos jobbar sig mot sitt mål; Zeus. Att ta sig dit man ska är aldrig ett problem. Spelet är väldigt linjärt och visar då och då via små kameraåkningar vart man ska. Spelet är ganska repetitivt. Gå till nästa rum, slakta motståndarna, lös ett pussel, gå vidare. Saves kommer med precis lagom mellanrum.

Slutsats

Röstskådespelarna gör ett riktigt bra jobb, de lyckas ge sina karaktärer ett djup och belyser verkligen den känsla de befinner sig i för tillfället. Dock är Kratos en aningen tråkig då han endast är arg hela tiden. Han är verkligen skitsur, ungefär som jag innan jag fått kaffe på morgonen.

Spelet är helt okej. Det är inte riktigt min kopp kaffe men det som gör att jag ändå spelar vidare är storyn. Det är en klassisk historia om hämnd och jag längtar till nästa cinematic så jag kan se hur storyn utvecklas. Kratos är en anti-hjälte i ordets rätta betydelse. Jag kan inte låta bli att jämför honom med Venom från Spider-Man. Jag saknar egentligen inte något. Quick Time eventen kunde de som sagt slopat eller åtminstone skurit ner på.

Kort fakta

Utvecklare: SCE Studios Santa Monica
Utgivare: Sony Interactive Entertainment
Genre: Tredjeperson
Antal spelare: 1

Tre positiva saker

Grafiken
Storyn
Röstskådespelarna

Tre negativa saker

Quick time events
Smått bökig kamera
Repetitivt gameplay

Alexander Tisell

Gästskribent, Halmstad Playstation