Lost Sphear

Lost Sphear

Något är fel. Världen håller på att försvinna. Där det förr låg grönskande landskap och vackra byar finns nu – inget. Ett stort, vitt ingenting tar över och hotar att förgöra allt du känner till. Det är upp till dig, Kanata, och dina vänner att tillsammans försöka rädda och återskapa världen. Med hjälp av dina och andras minnen, bygger ni bit för bit upp det som har gått förlorat.

Det är bakgrunden till Lost Sphear från Square Enix’s Tokyo RPG Factory.

Ett spel som har mycket mer gemensamt med klassiska rollspel som Final Fantasy 7 än dagens RPG, som t.ex Fallout. Du känner igen dig väldigt fort om du har spelat andra JRPG. Animestilen är förbluffande vacker och pianostyckena balanseras upp av den spänningstäta musiken som drar igång när det är dags för strid.

Du kan fritt röra runt dina karaktärer, för att undvika att klungas ihop för en massattack.

Strider

Stridssytemet är realtid i samma anda som tidigare nämnda Final Fantasy. Du laddar upp din attack, samtidigt som motståndaren, och sen är det strategi och skills som avgör utgången. Det är väldigt enkelt uppbyggt. Du kan fritt röra runt dina karaktärer, för att undvika att klungas ihop för en massattack.

Under stridens gång så samlar du momentum som du använder för din specialattack när den är full. Momentum hjälper dig att få starkare attacker och bättre loot (och helt ärligt, är det inte på grund av loot som man spelar spel?).

Du kan ställa in ifall du vill att fienderna ska bygga upp sin attack samtidigt som du gör dina val, eller om du vill att tiden ska stanna medan du väljer attack. Det är smidigt ifall man, som jag, blir väldigt stressad av att se flera saker hända på skärmen samtidigt.

Lost Sphear, Halmstad Playstation

Bara en kopia

Om man tycker om långsamma, sävliga spel med plötsliga strider, i stil med Final Fantasy 7, så är detta ett spel för dig. Tycker du om att läsa kilometerlånga, välgjorda dialoger, i stil med Final Fantasy 7, så är detta ett spel för dig. Gillar du att gå runt i oändliga landskap, uppgradera din karaktär med specialattacker och använda ether, i stil med Final Fantasy 7, så är detta ett spel för dig.

Det är väldigt mycket som är precis som FF7 faktiskt. Det är som att Square Enix har tagit ett av de bästa spelen som har gjorts och bara lagt en ny slöja över, döpt om karaktärerna och kallat det vid ett annat namn. Det är stundtals till och med ganska fånigt. En av dina vänner får utbrott titt som tätt, likt en femåring som inte får rätt färg på sin spade i sandlådan.

Lost Sphear, Halmstad Playstation

Hoppades på mer

Jag hade höga förväntningar på detta spel. Som en die-hard FF7 fanatiker så trodde jag att det skulle vara ett spel som hade samma känsla, samma intensitet i sig. Istället tappar den greppet precis innan och faller ner i spelglömskan. Som tur är finns det en funktion för att snabbspola dialog, ifall man måste göra om en sekvens på grund av diverse orsaker.

Med det sagt så är det väldigt enkelt att navigera sig runt i världen. Det är väldigt öppet och du kan ta dig vart du vill utan random encounters. Fienderna går runt på sina diverse ställen och du kan enkelt navigera dig förbi dem ifall du känner att de är för enkla, eller för svåra, att ta sig an.

Lost Sphear, Halmstad Playstation

Slutsats

Lost Sphear är en skön tillbakablick på gamla barndomsspel, då särskilt Final Fantasy och Chrono trigger. Men det är också tyvärr allt det är. En tillbakablick. Det finns inget direkt originellt med Lost Sphear. Det har tagit det mesta och bara satt en ny klänning på. Vissa monster är också en ren kopia från föregående spel, I am Setsuna, som också släpptes av Square Enix understudio Tokyo RPG Factory. Det är ett bra försök, men det når inte hela vägen fram. Det är för mycket upprepning och för lite eget material. Lost Sphear står mer på andras axlar än egna ben, och det märks i slutändan.

Se trailer till Lost Sphear här

Kort fakta

 Utvecklare: Tokyo RPG Factory
 Utgivare: Square Enix
 Genre: Rollspel
 Spelare: 1

Tre positiva saker

Fantastiska miljöer
Musiken är oändligt vacker
Stridssystemet är innovativt och lätt att lära sig

Två negativa saker

 Alldeles för mycket text
Striderna är alldeles för enformiga
Berättelsen fångar inte upp

Peter Lindqvist, Halmstad Playstation

Peter Lindqvist

Recensent, Halmstad Playstation