Naruto to Boruto: Shinobi Striker

Naruto to Boruto: Shinobi Striker

Du står på en klippa ute i djungeln. Allt är lugnt och man kan ta djupa andetag. Sekunder senare kommer rök, blixtrar, eldbollar, shurikens och stora bestar som förstör allt de kommer åt. 
 
Bakom allt detta är så klart snabba 
ninjor som hoppar, teleporterar, svingar sig fram och de gör allt för att ha ihjäl dig. Detta är inte en programmerad A.I, utan det är andra spelare! 

Spelbarhet

Förväntar du dig ett episkt äventyr med quicktime-events och superhäftiga moves så kommer du snabbt bli besviken. Detta spel är mer ett Multiplayer-RPG än ett episkt äventyr och spännande rollspel. 

Du väljer uppdrag efter beskrivningar och det finns inte särskilt många. Spelet är uppbyggt som ett multiplayerspel och handlar om att försöka få tag på bättre loot/scrolls.  Multiplayerdelen är dock inte så givande att spela innan man är riktigt bekväm med kontrollen, kameran och att få riktigt mycket stryk. Det tvingar dig i ett tidigt skede att spela en multiplayermatch och resultatet blir så klart inte vidare givande. 

Du har olika moves beroende på vapen och klass, men i början har du bara tråkiga vapen, klasser och ninjaförmågor och du måste spela länge för att låsa upp något som verkar spännande. Inlärningskurvan är alldeles för hög och där är mycket som aldrig förklaras för spelaren. Det mesta man sysslar med i spelet känns som stora svåra och tyvärr tråkiga göromål och man måste vara beredd på att det blir repetitivt och med mycket laddningstider. Man kan få en känsla av uppgivenhet när man står mitt i ett kaos av spelare, kameran kollar inte dit den borde och det är svårt att låsa på fienderna.

Du kan skapa din egna avatar som du sedan använder både i spelet och i ”menybasen”. I bästa Narutoanda kan du välja allt från storlek på karaktären till frisyr och ögon. 

Spellägen

Förutom att spela spelet ensam och göra uppdrag via spelets V.R system för att sakta tjäna ihop dina slantar och prylar, kan du spela samma uppdrag ihop med både vänner och andra. Men multiplayer är vad spelet är mest inriktad på och det känns så fort man hamnar i spelets meny. 

Här har du då tre olika spellägen att välja på:

- Capture the flag som är Narutos version på spelsättet där man tar över specifika platser/flaggor och samlar poäng för att vinna.

- Basebattle som är väldigt likt capture the flag, här ska man ska man istället ta över tre punkter på kartan för att vinna.

- Barrier battle som handlar om att man delas upp i två lag.
Ett lag som ska skydda boss och barriär och ett som ska ta sönder barriären och besegra bossen.

Spelarna ska försöka stå på stora pålar i marken för att de ska lyftas och när två pålar har lyfts är barriären borta och man kan börja puckla på bossen.
Bossen i sig är inte lätt och de blir genast svårare när hela motståndarlaget försöker skydda bossen och ha ihjäl dig.

Grafik

Naruto to Boruto: Shinobi Striker är inte så snyggt och många animationer ser stela ut. Spelet ser ut som något som skapats tidigt i föregående konsolgeneration och man valt att öka upplösning och lägga på några lager av kantutjämning. 

Man får ändå känslan av att det är ett Narutospel, då tidigare titlar liknar detta. 


Grafikmotorn borde vara anpassad för många spelare och häftiga effekter, men istället sänker den bildrutorna väsentligt och de i sig gör inte striderna eller spelet roligare.

Spelet är som vackrast utanför basen eller riktigt inzoomat på en karaktär. 

Grafiken i övrigt är ganska okej, men inte mycket mer.  
Spelserien som är känd för specialeffekter och action kommer nog förvirra fansen lite med detta spelet. Det känns slött, stelt och väldigt osmidigt.
 

 

Kontrollen

Det borde var lätt och smidigt att vara en ninja, nu känns det mest klumpigt och stelt. Många uppdrag handlar om att du smidigt och på tid ska ta dig fram till en viss punkt för att sedan slåss och sedan hoppa vidare till nästa punkt. 
 
Kontrollen har rätt många olika funktioner och där finns en hel del att komma ihåg.
 Den höga inlärningskurvan gör att man lätt kan bli frustrerad och mindre sugen på att vilja fortsätta spela.

Det bästa med kontrollen är faktiskt att man kan ändra det mesta.
 
Inställningar gällande vilken knapp som gör vad är något av det bästa jag sett i ett spel.
  Många spel har förinställda kontrollprototyper där det finns olika färdiga scheman att använda. Här väljer du vilken funktion och vilken knapp den ska vara bunden till.

 

Men det känns ändå avhugget och stelt, slutar du dra spaken åt ett håll slutar karaktären genast att röra sig. Försöker du finjustera spaken när du springer eller ska hoppa så kan det slå väldigt fel. 
Det är det man minst vill när man slåss mot en stor och svår ”boss”.
 

Slutats

Ska du ta på dig ditt ninjapannband eller lämna in din ninjadräkt på närmsta kampcenter? Som en spelare som inte spelat så mycket av de tidigare spelen, inte sett så mycket på serien och som är ganska oinsatt i Naruto så är Naruto to Boruto: Shinobi Striker inte värt ett köp. Är du ett fan av serien så kan jag rekommendera spelet om det skulle hamna någonstans med en billigare prislapp. Jag tror nämligen fortfarande på att spelet kommer göra dig besviken och att du borde ta dig en ordentlig funderare.

Jag ser hellre att du köper ett av de lite äldre Naruto spelen som finns på PSN.
Där får du ditt äventyr, dina slagskämpar, din multiplayerdel som man hellre vill spela.
Så lämna inte in din gi och behåll pannbandet på, men inte för detta spelets skull, ta en titt på de andra spelen i serien och testa dem först.

Kort fakta

Utvecklare: Soleil
Utgivare: Bandai Namco
Genre: Fightning / RPG
Antal spelare: Multiplayer

Tre positiva saker

Kan skapa egen karaktär
Spännande banor
Karaktärer från serien är med

Tre negativa saker

Repetitivt
Oprecis kontroll
Kameran

Kristian "MekkU" Back, Halmstad Playstation

Kristian ”MekkU” Back

Recensent, Halmstad Playstation