Sword art online: Fatal bullet

Sword art online: Fatal bullet, Halmstad Playstation

Sword Art online: Fatal Bullet –  Ultrajapanskt rollspelskjutande som förbryllar 

Jag ska villigt erkänna att den absoluta majoriteten av manga och animescenen har gått mig förbi genom åren. Jag har sett en del klassiker såsom Akira, Ghost in the Shell och en del av Studio Ghiblis animes men utöver det är min kunskap kring detta i princip obefintlig. Hur blir det då när man sätter tänderna i något som på ytan ser extremt japanskt ut i o m SAO:FB? Jo det blir ett intressant möte mellan västerländsk Fortnitefantast och japansk skjutrollspelsdejtingaction! Låter det spännande? Då tar vi det från början. 

Sword art online: Fatal bullet, Halmstad Playstation

Det gick att skapa en exakt kopia av mig själv, hurra!

Bakgrund 

Sword Art Online började som mangaroman och kom ut i tryck första gången 2009. Den blev populär och det har sedan dess släppts flertalet böcker, adapterats till tv-serie, film och till tvspel. Det första spelet släpptes till Playstation Portable under 2013 och hette Sword Art Online: Infinity Moment. Efter det har det gjorts ytterligare 5 spel (om man räknar bort de som bara släppts till mobiltelefoner) varav det senaste är SAO: FB. Det är utvecklat av Dimps och släpptes av Bandai Namco Games i februari 2018. 

Sword art online: Fatal bullet, Halmstad Playstation

Skönt att ha riktiga vänner som känner igen en.

Handling

Som helt ny i denna spelserie så är det en hel del att sätta sig in i och det är inte helt enkelt. Försök hänga med nu. Sword Art Online (SAO)  Kretsar kring Kririto som är en gamer i en nära framtid. Närare bestämt år 2022. Kirito väljs ut som en av 1000 personer till att betatesta ett sprillans nytt Virtual Reality Massivley Multiplayer Online Role Playing Game (VRMMORPG) kallat Sword Art Online.

När spelet sedan släpps får Kirito en av de endast 10 000 platserna i spelet. Det visar sig snabbt dock att allt var en fälla och de 10 000 spelarna är fast i spelvärlden, de kan ej logga ut. De är kopplade till spelet via en hjälm som påverkar deras fem sinnen. Dör de i spelvärlden så dör de även på riktigt och de dör också om de försöker ta av sig hjälmen. För att klara sig måste de klara hela spelet som består av 100 våningar i spelvärlden Aincrad.

Sword art online: Fatal bullet, Halmstad Playstation

Pew pew pew! Härligt att han dog så unikt!

Asuna

Kirito känner ett ansvar för de andra spelarna i.o.m att han var med och betatestade så han försöker febrilt hitta ett sätt att hitta en väg ut för alla. Under spelets gång blir han vän in-game med en flicka som heter Asuna. De två tillsammans lyckas lista ut identiteten bakom den som skapat Sword Art Online och kan efter det besegra honom och befria de spelare som fortfarande är i livet 

Efter upplösningen av detta börjar industrin kring VRMMORPGs blomstra och flera nya VR världar skapas där en av dem kallas Gun Gale Online (GGO). Det är i denna värld som vårt spel SAO: Fatal Bullet utspelar sig. Till skillnad från de tidigare spelen så spelar man ej som Kirito eller någon annan känd karaktär inom SAO-universet. Man får skapa en helt egen karaktär som sedan är protagonisten genom äventyret. Dock förekommer i princip alla karaktärer från SAO som andra spelare i GGO. 

Sword art online: Fatal bullet, Halmstad Playstation

Inte alltid så enkelt att se vilket alternativ som är rätt och vilket som är fel

GGO

Fatal Bullet inleds med att man som spelare bjudits in till GGO av ens barndomsvän Kureha. Redan i första matchen hittar men en extremt ovanlig artefakt. Det är en avancerad AI-kompanjon som kallas ArFA-sys. De finns i olika varianter och man hittar såklart den allra mest sällsynta varianten.

Detta delar upp resterande GGO-spelare i två grupper. De som blir glada för din skull och nu vill bli dina vänner och de som tycker det är oförtjänt och nu vill sno din ArFA-sys. Det visar sig nämligen att denna ArFA-sys är nyckeln till en ny mystisk expansion till GGO kallad SBC Flügel som alla spelare vill komma åt.  

Följer man huvudstoryn så kan man klara av den på relativt kort tid och jag kan tycka att det är ganska magert med så kort speltid. Dock tar spelet ej slut bara för att man klarat huvudstoryn, det finns mängder av annat PvE-material man kan grinda och sedan finns det hela PvP-delen. 

Sword art online: Fatal bullet, Halmstad Playstation

En hel del i spelvärlden är fyrkantigt…

Gameplay 

Sword art online: Fatal bullet är ett third person shooter RPG. Vill man göra det enkelt för sig så jämför man det med t ex the Division men det finns samtidigt väldigt många skillnader. Där Division strävar efter realism i miljöer och vapenhantering så går SAO:FB helt andra hållet. Det är tjogvis med skjutvapen i olika kategorier och det skjuts kopiöst mycket. Jag känner dock att det inte finns någon känsla i skjutandet, man bara matar tusentals kulor på alla fiender samtidigt som man springer omkring. Det finns inget coversystem utan man måste förlita sig på att hoppa, springa och rulla omkring. Man har även en form av ett laserlasso som gör att man kan ta sig upp för väggar. 

Man spelar i teams där dina lagkamrater antingen är andra spelare eller så låter man spelet styra dem. Man kan därefter sätta upp massa regler hur de ska bete sig i olika situationer. Man kan t ex bestämma om de ska prioritera attack eller om de ska heala istället. Allt detta kan man ju styra beroende på hur man själv vill spela. Vill man själv vara tank och längst fram så kan man ge sina lagkamrater mer rollen som support eller tvärtom. 

Fördomar

En annan stor del av SAO:FB är interaktion med andra karaktärer och här kommer alla mina fördomar om japanska spel in. Det är en väldigt stor mängd dialoger där man inte ser någon skillnad i svarsalternativen men där ett är ”rätt” svar och det andra är fel. Dessa svar leder till att man kan bygga upp relationen med andra karaktärer och det övergår till en form av dejtingsimulator. Sköter man sina kort rätt så kan det leda till att man får lite lättklädda upplevelser med spelets storbystade kvinnliga karaktärer i så kallade pillow talks. 

Jag har väldigt svårt för dessa delar, dels för att det drar ner tempot oerhört mycket men även för att det inte intresserar mig överhuvudtaget. Jag har förstått att det är en stor del av många japanska spel och att det även finns renodlade spel kring detta och här sker nog den största kollisionen mellan min förväntan på ett spel och vad en fantast av japanska spel förväntar sig. 

Sword art online: Fatal bullet, Halmstad Playstation

Den största stjärnan i Sword Art Online dyker såklart upp

Grafik & ljud 

Rent generellt är grafiken i Sword art online: Fatal bullet väldigt tråkig och generisk. Alla miljöer är färglösa och väldigt kantiga. Alla dungeons består av olika fyrkantiga rum som är ihopsatta till en form av labyrint. Delarna i dessa rum är dessutom fyrkantiga. Detta hade inte skadat att kasta in någon rundad form i allt detta kantiga, jag lovar! 

Karaktärerna och mellansekvenser ser dock bättre ut. Det är tydlig animeestetik och även här väldigt japanskt. Inte så konstigt såklart eftersom det är ett japanskt spel och sjätte delen i en spelserie. Alla tjejer har ganska urringat och korta kjolar medan killar antingen ser ut som emovampyrer eller har tuppkam. 

Ljud

När det gäller ljudet så är all dialog på japanska, talar man inte det så är allt även textat på engelska. Det gör att om man som jag inte förstår japanska blir väldigt utlämnad till att läsa allt. Annars missar man lätt värdefull information. Detta är inte alltid helt lätt mitt i en eldstrid. 

Musiken består till stor del av snabb digital metal i brist på bättre beskrivning. I stridssituationer bidrar den till att öka tempot och adrenalinnivån. Under dialoger och pillow talk är det mycket mer lugnande musik. Ingen av musiken är något jag kommer att lägga till i min spellista på Spotify kan vi väl sammanfatta det med. 

Sword art online: Fatal bullet, Halmstad Playstation

Den bästa outfiten i strid är som vi alla vet badbyxor och sandaler

Sammanfattning 

Sword Art Online: Fatal Bullet är japanskt så det förslår och är man en stor fantast av SAO så erbjuder spelet ett spännande omtag. Detta i o m valet att spela som en egenskapad karaktär och sedan interagera med Kirito, Asuna och alla andra karaktärer vilket kan tilltala fans av serien. Är man ett sådant så tycker jag definitivt att man ska ge SAO: FB en chans.

Som fristående spel tycker jag dock att det är rätt medelmåttigt. Det är tråkig och generisk grafik och ganska magert med huvudstory. När man som jag ej har någon tidigare koppling till spelserien så känner jag ingen önskan att plocka upp handkontrollen igen efter jag lagt ner den som jag gjorde när jag spelade Division som mest. 

Kort fakta

 Utvecklare: Dimps
 Utgivare: Bandai Namco Entertainment
 Genre: Tredjepersons RPG
 Spelare: 1-8

Tre positiva saker

Spännande omtag i o m valet att skapa egen karaktär 
Väldigt japanskt för de som gillar det 
Många olika sätt att spela på, allt från tank till helande sniper 

Tre negativa saker

Generiska och färglösa miljöer 
Väldigt japanskt för de som ej gillar det 
Magert med huvudstory

Staffan Leksten, Halmstad Playstation

Staffan Leksten

Recensent, Halmstad Playstation