UFC 3

UFC3, Halmstad Playstation

UFC 3

UFC 3, ett spel som konstigt nog handlar om att slåss tillräckligt bra för att få tag på ett stort bälte. På vägen tjänar man tillräckligt med pengar för att köpa liknande bälten flera gånger om, men väljer att träna vidare för att kunna ”förtjäna” ett!

Spelbarheten

Det har hänt mycket sedan det första UFC spelet. Frågan är då snarare om det räcker? Jag har spelat serien från första början och innan det spelade jag K1 och liknande på de äldre systemen. Jag kan kalla mig hyfsat insatt i MMA och MMA­-spel. Det första man stöter på när man startar spelet är en meny med så många valmöjligheter och lägen att man blir vimmelkantig! Karaktärsskapandet är tillfredsställande nog och känns som att man kan åstadkomma spännande kreationer/trovärdiga personer. Så efter 40 minuters karaktärsskapande var det äntligen dags att kolla resten av spelet. Denna gång kan man till och med välja rörelsemönster från sin favorit fighters, vilket är en häftigt nyhet.

Att spela på den lätta svårighetsgraden är svårt och utmanande nog

Startar man karriärläget så kan du välja mellan man eller kvinna och det är bara att skapa och spela. Du får din första intromatch, har du valt något annat än den lättaste svårighetsgraden så fuskar A.I. så mycket att de blir alldeles för uppenbart. Motståndaren slösar knappt någon uthållighet, gör förödande motattacker utan besvär och blockar allt man kan tänka sig. Att spela på den lätta svårighetsgraden är svårt och utmanande nog, det känns som den borde heta normal. Du börjar utan förmåner/perks och måste köpa dig till gym och liknande för att träningen ska bli bra. Träningen är äntligen ett moment som du slipper spela dig igenom. Men känns som att det kan kvitta när motståndaren ändå tar 30 av dina hårdaste och bästa slag och sparkar mot huvudet utan att stupa.

UFC3, Halmstad Playstation

Kontrollen

Det har inte hänt så mycket sen det första spelet när det kommer till kontrollen. Samtidigt så kan man fundera på varför man skulle ändra något som fungerar. Man kan ta små träningsmatcher på tid och lyckas man med att uppfylla vissa mål i dem, så får man nya slag, sparkar och förmåner, vilket påverkar kontrollen då du själv måste välja platser och knapptryckningar för att aktivera dem. Applicerar du inte in dina nya ”moves” så kan du inte använda dem och uppgraderar du inte dina gamla med nya, så får du slåss klent.

Kontrollen känns mer rapp än innan och karaktären svarar nu mycket snabbare med att utföra rörelsen

De är ett måste att kolla kontrollen för varje ny fighter, om man ska ha en chans och för att veta vad man kan göra. Där finns generella moves och det finns moves som är lite mer unika. Ibland är de tre knappar som ska hållas nere samtidigt som man trycker en fjärde och när karaktären inte utför rörelsen kan man bli bitter. Det händer mer än ofta och jag har inte listat ut vad det beror på. Kontrollen känns mer rapp än innan och karaktären svarar nu mycket snabbare med att utföra rörelsen. Men att jaga en fiende som är yr i knockout läget är fortfarande jobbigt och inte tillräckligt spännande med den nuvarande kontrollen.Stående fighting känns bra, men så fort man hamnar på mattan känner man hur begränsningarna i kontrollen gör sig påmind. Allt går på tid, uthålligheten tickar, livet sinar, slagen väller in och du försöker läsa åt vilket håll du ska dra spaken åt, innan du blir utslagen.

Grafiken och Fysiken

När vi snackar grafik så upptäcker jag inte mycket nytt förutom att de flyter på bra, vissa texturer ser lite skarpare ut och där är mer blod som dessutom ser mer realistiskt ut. Känslan av maktlöshet när motståndaren nästan blivit knockad och trillar på huk eller höft för att sedan resa sig och att det då inte finns någon attack för att fullfölja knocken, känns som en storbegränsning i de fysiska rummet. Det mesta som är nytt sitter i fysiken, men begränsningarna är kännbara och märks mer än väl. Slagen och sparkarna känns inte lika tunga som förut vare sig i utförande eller animation vid träff. En knockout blir sällan spektakulär eller som man tänkt sig, vilket är ett problem jag inte upptäckt ide tidigare spelen. Karaktärerna känns stelare än förut och det rycker ut en från att sugas in helt i den fina MMA-atmosfären EA lyckats skapa.

SKA VI SLÅSS?

Spelet hör bäst hemma i soffan med en polare, då A.I. inte får chansen att fuska. Stämningen hamnar lätt på topp med så bra musik och så trevlig grafik.

Fysiken gör sig lite påmind, men fokus ligger på att få den andre till att ligga ner. Ängsligheten slår en snabbt, när man hittat en vän och de frågar hur man slåss. Kontrollen är invecklad ”delux” och tillgängligheten för att spela mot folk begränsas kraftigt. Man ska inte slåss, men vill du det så tycker jag att du ska testa detta spel!

Kort fakta

 Utvecklare: EA Canada
 Utgivare: EA Sports
 Genre:  Fightingspel
 Spelare: Single / Mulitplayer

Tre positiva saker

Stort karaktärsskaparläge
Många slagskämpar
Bra atmosfär

Tre negativa saker

Fysiken (stelheten)
Invecklad kontroll
Manöversystemet i clinch

Kristian "MekkU" Back, Halmstad Playstation

Kristian ”MekkU” Back

Recensent, Halmstad Playstation