Yakuza 6: The Song of Life

Yakuza 6: The Song of Life

Jag tar mitt alkoholfria ris-vin, vi kan kalla det för vatten. Jag sätter i skivan och slår mig ner på golvet av någon anledning. Jag börjar mumla siffror på japanska, för att jag inte kan säga mycket annat på just det språket. Yakuza 6 startar, jag sätter mig upp i soffan och de japanska siffrorna tystas då jag läser den engelska textöversättningen istället för att vara allmänt knäpp.

Det står nu SEGA över hela skärmen och spelet ska börja på riktigt. Jag sätter min katana i sayan och bugar. Låt Yakuza 6 äntligen dra igång!

Berättelsen

Har man inte spelat de tidigare 5 spelen så kan det vara svårt att hänga med. Jag läste och hörde massvis om att man kan hänga med även om man inte spelat de tidigare spelen och jag kan dementera ryktena.

Spelet har bra nog ett läge där man kan få se karaktärer man stött på. Fast man måste träffa dem i spelet först för att kunna läsa om dem.

Kazuma Kiryu

Spelet handlar om Kazuma Kiryu en före detta Yakuza medlem, som dessutom var ganska högt upp i hierarkin. Nu försöker han att leva ett lugnt liv. Det hade kanske inte varit så mycket till spel om allt gått bra, så givetvis gör det inte det. Spelet börjar som ett slut och man förväntar sig nästan eftertexter efter introt.

Fången

Kazuma får sitta tre år i fängelse för brott han begått och vill gärna göra rätt för sig. Så att han kan komma ut och ta hand om sina fosterbarn. Medans Kazuma sitter i fängelse så tar en kvinna vid namn Haruka hand om barnen. Samtidigt som hon är en superkänd popsångerska och åker på turnéer. Hon väljer dock att mitt under en konsert säga att hon ska sluta för att vara med just sin familj och sina vänner.

En tid senare så dyker det upp i tidningen att hon har grova kontakter inom maffiavälden, tack vare Kazumas förflutna.

Maffiastämpel

Detta sätter allt på spel, även barnens framtid. Det kan bli extremt svårt att hitta jobb och lyckas med saker i livet med den stämpeln. Haruka väljer att rymma för att ge barnen en chans. Hon blir strax påkörd efter att Kazuma släppts från fängelset och äventyret drar igång på riktigt!

Vem är den skyldige? Varför blev hon påkörd? Vilka skumma typer är det som dyker upp när polisen försöker utreda?

Sidouppdrag

Det finns gott som sidouppdrag som har spännande saker att berätta. Allt ifrån en A.I. App i telefonen som gör så att människors öden korsas till bomber runt i staden som man ska hitta via fotografier och desarmera.

Spelbarhet

Det är inte lätt att vara med i japanska maffian, men det är inget som känns i kontrollen i alla fall. Man tar sig lätt igenom de japanska små gatorna, utan hinder och striderna känns roliga och spännande.

Buggar

Yakuza 6 lider av små buggar, mest vid ställen där story korsar öppna världen. Då filmbryt kan hända när som helst, fast du hade planerat annat.

Valmöjligheter

Spelet har mycket story och intriger och man kan välja en del saker som ska sägas och storyn var för mig svårbegriplig. Speciellt då jag inte är insatt i hur hierarkin inom Yakuzan ser ut och fungerar. Något jag trodde spelet skulle berätta lite om eller att det skulle finnas information om någonstans då spelet handlar om just detta.

De försöker dock hjälpa dig in i spelvärlden i början. Bl.a genom att berätta en del om personer och genom att du måste prata med massvis med folk för att se, höra och läsa om dem.

Minispel

Spelet bjuder inte bara på en massa prat och bomber, utan även SEGA spel. T.ex Out Run, Super Hang-On, Space Harrier, Puyo Puyo och Virtua Fighter 5: Final Showdown.

Där finns även andra bisysslor som att kasta pil, baseboll, fiska, äta på restaurang, handla, sjunga karaoke och gå på gym. Minispelen fyller upp Yakuza av en känsla av att världen känns levande och full med liv.

Spelet har nog mer att ge än det jag sett, jag har sett gråa menyval med saker som ska låsas upp. Spelet kan vara djupare än vad jag fått ta del av inför min recension.

Grafik

Yakuza 6 flyter på riktigt bra, det borde den också då grafikmotorn är lite utdaterad och fysikmotorn nästan är icke existentiell.  Trots dessa brister så är det ändå en fröjd att göra uppdrag och hitta nya platser i spelet. Slagsmålen känns ändå spännande med häftiga effekter och grova finishers.

Staden är full av människor, cyklar, affärer och restauranger. Affärer som har massvis med produkter på hyllorna och restauranger som har massvis med mat att beställa. Jag som västerlänning tyckte detta var intressant och fyllde upplevelsen av en japansk stad som höjer det japanska kulturarvet.

Spelets filmsekvenser är välgjorda med intressanta kameravinklar, slowmotion effekter och spännande drama och slagsmål.

Slutsats

Spelet innehåller mycket och har mycket att leva upp till. Detta är inte första delen och för att få fansen att vilja ha mera så kan man inte göra för mycket fel. Än en gång har de lyckats att göra färre fel och man känner att spelet har ett värde i samlingen. Det alltid finns saker att göra.

Jag tycker du ska ta av dig dina träskor och sätta dig på bambumattan du med, för att nu ska det liras Yakuza 6!

Kort fakta

 Utvecklare: Sega
 Utgivare: Sega
 Genre: Actionäventyr
 Spelare: 1

Tre positiva saker

Action och slagsmål
Spännande story
Variation i uppdragen

Tre negativa saker

Svårt att förstå hierarkin
För mycket folk att hålla koll på
Svårt att sätta sig in i

Kristian "MekkU" Back, Halmstad Playstation

Kristian ”MekkU” Back

Recensent, Halmstad Playstation