Mortal Kombat 11

Mortal Kombat 11

Det var länge sedan jag spelade ett Mortal Kombat-spel. Jag minns versionen till Nintendo med det gröna blodet, jag minns hur coola Sega var som hade det riktiga blodet i spelet och jag minns hur spelen tyvärr blev sämre. Sedan köpte Warner Bros upp slagsmålskalaset och plötsligt hade spelserien en ordentlig budget.
Det har gått lång tid sedan dess och nu är vi framme vid nummer 11. Är det bra? Det korta svaret är ja. Det långa svaret blir ett…njaejomen… jo. Det är definitivt inte dåligt men det finns saker som jag hade önskat att de hade lagt lite mer tid på.

Story

Så vad handlar spelet om då? Jag tror att alla känner till turneringen vid det här laget. Om inte så kan man titta på intro till Mortal Kombat X. Den sumerar storyn så långt rätt bra.

Raiden bär fortfarande Shinnoks amulet. Liu Kang och prinsessan Kitana är fortfarande korrumperade. När spelets story mode börjar har Raiden bestämt sig för att man måste göra ett anfall i förebyggande syfte innan Earthrealm kommer under attack igen. Sagt och gjort. Han tar kontakt med Sonya Blade, Johnny Cage och Cassie Cage, Sonya och Johnny’s dotter. De tar ett förband soldater och Jacqui Briggs, Jax’ dotter, med sig och tar en portal till Outworld.
Jag ska inte tråka ut er med hela storyn men jag kommer streama den på Force Noir Studios på Youtube. Storyn är bra. Den är faktiskt kanske den bästa jag sett i ett fighting spel. Slutet är intressant och lämnar saker och ting öppet samtidigt som det stänger dörren för den här gången.

Grafik

Grafiskt är spelet en fröjd att se. Animationerna är lena som smör och det är ett flyta i karaktärernas rörelser som gör att det ser lite ut som en tecknad film. Som vanligt är det massor blod och brutna ben. Cinematics… här är jag lite besviken. Man ser tydlig skillnad på cinematics och gameplay. Jag hade trott att de skulle ha kommit lite längre här men det är bara en mindre irritation. Spelets cinematics är dock på inget sätt dåliga. Långt ifrån.
Kommer du ihåg de tidigare x-ray animationerna där inre organ poppas som ballonger och ben splittras som torra kvistar? Dessa har tonats ner i frekvens också, något jag uppskattar. De är dessutom ersatta av en mekanik som kallas Fatal Blow. X-ray attackerna spammades ju i tid och otid tidigare men Fatal Blow triggas när du har lite liv kvar. Med andra ord händer det långt ifrån lika ofta och det gör också att de ger den effekt som är tanken att de ska ge.

Karaktärer

Karaktärerna är solida förutom spelets nykomlingar. De känns ofärdiga och jag önskar att Netherrealm Studios hade gett dem lite mer kärlek. Deras kampsportsstilar känns lite klumpiga och deras personligheter är lite platta. Gamla bekanta finns det gott om i det här spelet. Scorpion, Sub-Zero, Johnny Cage, Sonya Blade, Liu Kang med flera är ju kärnan i spelserien och det hade känts konstigt om de inte fanns med. Det totala antalet karaktärer jag kan se, just nu i alla fall, är 25. Inte så pjåkigt alls.

Kontrollern

Kontrollerna finns det bara en sak att klaga på egentligen och det är att vänstra tumspaken inte är så känslig som jag velat. Det är alltför ofta som jag försöker hoppa framåt och jag hoppar bara rakt uppåt. D-padden däremot är precis så bra som jag kommer ihåg den från tidigare spel i serien.

Spellägen

Det finns en rad olika spellägen samlade under fyra huvudmenyer.

Vi har Konquer, Fight, Kustomize och Learn.

Under Konquer har vi:
Story, Klassic Towers, Towers of Time och Krypt.

Storyn är 12 delar lång där vi skiftar fokus mellan olika karaktärer. I vissa delar kan man välja mellan två olika kämpar. Klassic Towers är uppdelat i Novice, Warrior, Champion, Endless och Survivor. I övrigt är det som Towers alltid varit.

Towers of Time är lite som Klassic Towers men med en twist. Efter tre tutorials och ett boss tower så har man låst upp det som är det riktiga Towers of Time. En annan skillnad mellan Klassic Towers och Tower of Time är att du kan använda de consumables du förtjänar i spelet och i Krypt.
I Krypt hamnar man som en annan avatar på Shang Tsung’s ö. Där springer man runt och öppnar kistor för de Koins man har tjänat ihop i spelet. Problemet är att det man får är totalt random. Det är allt från story art till items som man kan använda i spelet. Dessa items använder man sedan i Kustomize.

Under Fight hittar vi:
Local, Tournament, Online och AI Battle.

Local är spel hemma i soffan mot en kompis. Tournament är också spel hemma. Jag antar det i alla fall för jag har inte kunna pröva då jag bara har en kontroll. Online har flera underkategorier. Kombat League, Kasual, Private och Rooms. AI Battle har också flera underkategorier. Find A Battle, Spar With Friends, Assign Defenders och Battle Log.

Kustomize

Här kan man ändra sina karaktärer på olika sätt. Alla items man fått som belöningar eller i Krypt kan läggas till här. I Kollection kan man titta på Story Art, Credits och annat.

Learn

Är vad som gör spelet så nybörjarvänligt. Här har vi Practice, Tutorial och Fatality Training.

Slutsats

Det här känns som ett fulländat fightingspel i mina ögon. Kontrollerna är tajta, story är den bästa jag sett i ett fightingspel någonsin och Learn gör att alla kan lära sig det här spelet. I en mening: Köp det här spelet.

//Detta är sponsrat av Warner Bros//

Kort fakta

 Utvecklare: NetherRealm Studios
 Utgivare: Warner Bros.
 Genre: Fighting
 Antal spelare: Single och multiplayer

Tre positiva saker

 Bästa story i ett fightingspel hittills
 Bra karaktärsgalleri
 Nybörjarvänligt

Tre negativa saker

 De nya karaktärerna känns inte färdigutvecklade
 Vänster tumspak är inte tillräckligt känslig
 Total random vad du får i kistorna i Krypt

Alexander Tisell

Recensent, Halmstad Playstation