Rage 2

Du är på väg till ett hus där du hört att det finns både pengar och bildelar. Du blir omkörd av en bil, två bilar, tre bilar och ett stort lastbilsschabrak med alldeles för mycket pansarplåtar och armerade vapen.
Du beslutar att istället köra ikapp konvojen och jämna allt med marken och skaffa ännu flera bildelar av kaoset som skulle bli.
Du sätter igång dina maskingevär framtill på bilen och det sprutar glöd och flyger metallbitar från fiendens fordon. Fienderna åker både åt höger och vänster och sprängs, du manövrerar snyggt ifrån allt flygande bråte och aktiverar missilsystemet på ditt egna fordon.

Det är nu en strid mellan dig och det stora åbäket.
Du gasar ikapp, men han spränger och skjuter så att det är bäst att släppa på gasen.
Du kommer ikapp igen och skjuter av två missiler, luckan baktill på lastbilen flyger av.
Du avfyrar ytterligare två och lastbilen slirar till, efter att blivit träffad av ytterligare 4 missiler kör schabraket av vägen och sprängs i ett vackert svampmoln av bråte och metall, allt i härlig slowmotion.

Handling

Du spelar som Walker, en av de sista kommandosoldaterna och ska förhindra den onda General Martin Cross att ta över världen med sin arme kallad Authority. Det hela utspelar sig 50 år efter att asteroiden Apophis träffat jorden. Planeten är nu en enda stor ödemark och de har sakta börjat grönska igen. Uppföljaren utspelar sig ungefär 30 år efter första Rage spelet. Du har varit sovandes under marken i en så kallad Ark när asteroiden träffade, och innan du skulle in i arken (Poddar som gräver ner sig) fick du nanotrites i dig. Nanotrites är små robotar som hjälper din kropp på olika sätt och det är dessa som du senare kan uppgradera. Till att börja med så får du en inbyggd defibrillator så att du kan resa dig igen med lite hälsa efter att du blivit nedskjuten. Där finns många mutanter som härjar, detta är inte för att asteroiden träffade jorden, utan för att Martin Cross har experimenterat med nanotrites. Han försöker bygga den ultimata rasen och vill därför ha bort alla ark överlevande människor.

På vägen till att försöka lösa jordens kris så möter vi tre mer betydande karaktärer.

Kapten John Marshall en gammal soldat som numera leder motståndet mot Martin Cross och Authority armén. Elizabeth Cadence en forksare i nanotrites som fått sin familj dödad av Martin Cross trots att hon har gjort allt han velat. Elizabeth har lyckats rymma tillsammans med Antonin Kvasir. Antonin är en vetenskapsman som jobbat lite för länge för Martin och Authority armén. Han har hållt på med mutationer och blivit Authoritys expert på nanotrites, innan han träffade Elizabeth och rymde.

Vapen, crafting och loot

Där finns rätt många vapen i spelet och de flesta kan användas på olika vis. Där finns bland annat en hagelbrakare som när man siktar blir ett sorts kraftfälts gevär som slungar iväg de flesta fienderna.

Alla vapen går att uppgradera så att man kan ladda om snabbare eller skjuta mer effektivt med dem.

Spelet har jättemånga uppgraderingsmöjligheter när det kommer till förmågor, bilen och vapnen.

När du ska uppgradera dina saker/förmågor så handlar det ofta om att du ska ha samlat på dig riktigt många feltrite kristaller och möjligt då även tokens för den speciella uppgraderingen. Där finns många utvecklingsträd att hålla koll på och de låses upp successivt allt eftersom du träffar de olika viktiga personerna och gör deras uppdrag.

På uppdragen och utspritt på kartan finns dock både naturliga feltrite källor, men även gömda kistor med rosa lock som går att slå sönder. Det kan finnas både pengar eller feltrite i dem.

Du hittar då även elektronikdelar, sprängämnen, skräp och massa annat som både går att sälja eller kombinera ihop till allt från nödlivs paket till granater.

Fiender

Där är en ganska stor variation på fiender beroende på vilket område man är i  och hur långt man kommit i spelet. I början av spelet är det mest av de vanliga muterade fienderna med lite vanställda ansikten som härjar mycket i föregångaren. Men det blir snabbt ändring på det, efter några timmar så slåss du mot både gigantiska monster och halvmutationer mellan robot och människa som skjuter laser och missiler.

Du kan råka stöta på konvojer, ensamma fiende bilar eller patruller när du är ute och kör också.

Det blir helt annorlunda strider från bilen om du ens kan skjuta med fordonet du har.
Lite synd att alla fordon inte går att uppgradera eller ändra utseende på.

Men när man samlat alla vapen och förmågor blir spelet mycket roligare och det känns som att man har något alternativ mot alla fiendens strategier. Fysiken gör att det blir en fröjd att röja fiender då de flyger kroppar och delar överallt tillsammans med bråte och prylar i symbios med explosioner och specialeffekter.

Kontrollen

När ett spel vill så mycket som Rage 2 så blir kontrollen knökfull med saker man kan göra och den liknas nästan vid en rubikskub och greppet man måste hålla kontrollen på blir svårt.

Men simpelheten och att ständigt ha en kom ihågruta i hörnet på skärmen gör det mycket enklare.

Hade de tagit bort sakerna man kunde göra, begränsat det eller blandat in ytterligare en knapp för vissa förmågor, då hade spelet blivit mindre roligt och mindre spännande.

De flesta förmågor ska göras genom att hålla inne L1 och då trycka triangel eller cirkel, med mera samtidigt om man siktar och kanske nyss har hoppat eller sprungit. Men kontrollen är betydligt djupare än så då du kan springa med ett tryck av R3, fast du låser senare upp att du kan spurta en kortare sträcka genom att trycka R3 medans du springer. Du kan även dubbelhoppa och dessutom använda en dash som då blir ett kortare snabb ryck åt ett valfritt håll.

Jag tycker att det går förvånansvärt smidigt och jag känner att jag inte helt kan klaga på kontrollen. Den fungerar mer än okej och känns inte som ett direkt besvär. Ställ in allt i inställningar vad gäller hastighet och andra preferenser, sen är det bara att bege sig in och slå kras massvis med mutanter.

Grafik

Grafiken i spelet är lite suddig ibland och känns lite små lummig, men så fort man kommer in i strid så briljerar den med explosioner, fysik och vackra små effekter av alla de slag.

Explosionerna är något av de vackraste och häftigaste jag sett i ett spel på länge.

Det är inte ofta spelet laggar till och drar ner under trettio frames och när de gör det så förstår man till fullo. Det är en hord av fiender, explosioner överallt och varje bild är fortfarande en fröjd att vänta på.

Fysiken i detta spelet är också väldigt anmärkningsvärd, den känns unik i sitt slag.
Du kan bråka och spränga saker i Avalanche Studios andra spel Just Cause 3 också men de är inte mutanter och detta känns så mycket mer annorlunda.
När du skjuter en mutant så att han flyger in i sina vänner, träffar en trälåda som går sönder och sedan in i en tunna som exploderar så att allt innan nämnda bara blåser av skärmen är en häftig upplevelse.

Musik och ljud

Musiken i spelet är väldigt rapp och pumpig, explosioner och skott verkar hoppa in som extra rytmiska inslag. Jag tycker att den gör sitt jobb. Den är atmosfärisk när den ska vara det, men ibland så smälter den in lite för mycket eller liknar något man hört alldeles för många gånger.

Dialoger och samtal mellan npcer är rätt intressanta och roliga då verken storyn eller spelet i sig inte tar sig självt på för stort allvar. De mest absurda och knasiga sakerna kan man höras det pratas om. Överlag är ljudbilden bra och man kan höra hur det skriks över hela slagfältet och varifrån det skjuts.

Slutsats

Spelet är intensivt, spännande och kul, men det verkar som att det tar slut rätt snabbt.
Jag har inte klarat det än, men jag har på bara några få timmar kommit jätte långt och ytterligare några få timmar lyckats skrapat ihop alla spelet förmågor och vapen. Miljöerna och uppdragen är rätt spännande, men man orkar inte göra alla allt, då många uppdrag är alldeles för lika varandra.

Att köra känns lite styltigt och det är något jag känner att Avalanche Studios aldrig riktigt fått kläm på.

Men fysiken gör att mycket inte känns allt för repetitivt, för att man vet aldrig vem som flyger var eller hur det kommer sluta. Striderna är spännande och intensiva, men kan vara för jobbigt ibland då spelet inte direkt handleder en igenom hur man uppgraderar just dem.
I slutet av mina testtimmar märkte jag av menyer som jag inte hade upptäckt innan, då det inte stod någon information att man kunde göra det valet. Saker som skulle gjort spelet betydligt lättare, men spelet handleder en genom alla vapen och förmågor väldigt noga annars.
Spelet är nog tyvärr kort, men det är ett bra spel och de är väldigt kul.
Jag säger köp, ha kul och vänta på 3’an sen!

Kort fakta

Utvecklare:  Avalanche Studios
Utgivare: Bethesda Softworks
Genre: First-person shooter
Antal spelare: Single player

Tre positiva saker

Fysiken
Öppna världen
Grafiken

Tre negativa saker

Repetitivt
Röriga menyer
Svår kontroll ibland

Kristian "MekkU" Back, Halmstad Playstation

Kristian ”MekkU” Back

Recensent, Halmstad Playstation