The Church in the Darkness

The Church in the Darkness

Är du en av dom som gillar att smyga runt i buskar som en skummis? Då kan The church in the darkness vara spelet för dig, weirdo!

The church in the darkness är ett indiespel utvecklat av Paranoid Productions och utgivet av Fellow traveler. Det är ett stealthigt top-down action-äventyr med en del intressanta element som tweakar din spelrunda för att vara en ny upplevelse varje gång, vi ska gå närmare in på denna mekanik strax efter att jag förklarat upplägget för dig.

Story

Det hela utspelar sig under 70-talet, Vi befinner oss i Sydamerika med ett uppdrag framför oss. Vi ska hämta hem vår systerson Alex, förutsatt att han vill bli hämtad. Alex har flyttat ut i djungeln där rörelsen eller sekten som han är medlem i har valt att isolera sig och bygga upp sin koloni. Den lilla staden med cirka 500 invånare som växt fram i obygden kallas Freedom town och leds av Isac och Rebecca Walker. Det låter ju gemytligt eller? Nej det låter ju för bövelen skitläskigt. Jättedålig idé.

Under en roadtrip här under den gångna semestern så lyssnade jag på en ljudbok medans jag gled fram på E4:an, boken heter 4 mordiska sekter av Clas Svahn, Ingen trevlig bok men väldigt intressant. En av dessa fyra sekter var Folkets tempel, Folkets tempel med ledaren Jim Jones köper mark i Sydamerika och bygger upp staden Jones Town mitt ute i djungeln och i november 1978 när allt har uppdagats och förfallet står på dörren och knackar så tar cirka 900 människor sitt liv i kollektivt självmord och de som inte hakar på blir mördade. Det är tydligt att hela spelet är väldigt inspirerat av händelserna kring Jones Town.

Så får du en inbjudan att flytta ut i skogen och starta ett kollektiv med religiösa fanatiker som antagligen vill leva på kål och kattmat? Jättedålig idé, gör det inte, stanna här där vi har korv med bröd, ström och tv-spel. Nog om allt, tillbaka till spelet.

Gameplay

Det första vi får göra är välja svårighetsgrad. Okej jag kör på en medium svårighetsgrad det blir bra, vi får välja bland lite utrustning att ha med oss ut i djungeln, bla vapen, förbandslåda, förklädnad, diverse verktyg. Jag kör på samma taktik som jag alltid gör i den här typen av spel. Jag ska vara sneaky som attan tills jag får tag på massa grymma vapen sen gå rambo on their asses. Mm jag märker ganska snabbt att använda vapen är bara att glömma. Vapen är totalt värdelöst och skapar bara mer problem för mig då man blir övermannad och dödad snabbare än ögat.

Om man dör i spelet så får man börja om på en helt färsk omgång. Jag väljer att ändra taktik och fokuserar på att smyga upp bakom mina fiender och slå ut dem för att gömma deras kropp i ett skåp eller en låda. Här märker man att kontrollen är värdelös och ogenomtänkt. Med samma knapp som man kan oskadliggöra en fiende utan att döda dem kastar man nämligen stenar med också. Så när jag ska springa fram och slå ut en vakt innan hans polare vänder sig om och ser mig så råkar jag istället kasta en sten vilket väcker bådas uppmärksamhet och de skjuter ihjäl mig. Det här blir ett återkommande problem och jag väljer att döda dem istället för att riskera att kasta en sten som blir min död då man inte har några val vad gäller kontroll inställningarna. Frustrerende.

Att sula iväg en sten efter någon man smyger på är ju otroligt korkat så jag tänker inte ens gå in på den gången jag skulle ta painkillers då jag var nära döden men i all hast och stress tog cyanid istället för burkarna ser likadana ut. Så korkad är jag ju inte så jag berättar en sådan noob-grej. Det är ju ett sådant elakt skämt som folk tänker haha vem är så korkad så dom skulle gå på den lätta att ta fel burk trolololol.

Efter ett par försök så väljer jag att köra på lättaste svårighetsgraden och försöker vara så sneaky jag kan. Jag ska vara tålmodig, smyga förbi som en luktfri rök. Jag bojkottar vapen helt och hållet. Nu börjar jag komma någon vart i spelet. Förutom vårt huvuduppdrag så finns det sidouppdrag att ta sig an och det är så man tar sig framåt. Att leta upp rätt person triggar nästa kapitel i spelet, även om du gör uppdraget eller ej så tar det oss framåt, det finns även andra sätt att trigga ett nytt kapitel bland annat att bli tillfångatagen, makes no sense men så är det.

Like shooting fish in a barrel

Karaktärerna man möter ändrar personligheter helt. Här kommer ett tydligt exempel. När man blir tillfångatagen så blir man grillad av en av de två ledarna för sekten. Den manliga ledaren förklarar för mig att dem vill bli lämnade ifred för att frodas i sitt lilla samhälle och ber mig att när de släpper ut mig, bara ta mina grejer och gå. Ganska harmlöst. Medans samma karaktär under en annan spelrunda var helt galen och sköt mig till döds när jag va inlåst i buren. Dude, Fair fight. När en spelrunda är över så kan man välja att behålla karaktärernas personligheter från förra omgången eller få nya.

Om man lyckas att slutföra en spelomgång så kan man låsa upp ett fåtal items men också karaktärer som kommer implementeras i spelet.

Grafik/Ljud

Grafiken är vad den är, det är inte ett snyggt spel men det är inget jag väntar mig av ett indiespel heller och det är inte en avgörande faktor. Men det funkar fint med top-down kameran och jag gillar det. Ljudet är bra och jag tycker det får in känsla. Jag är nästan en hjärntvättad sektmedlem efter suttit och lyssnat på allt dynga som skränar om och om igen i högtalarna i freedom town.

Glaset är halvtomt

Den personlighetsskiftande mekaniken gör att spelet är intressant och att den också leder till en rad olika slut. Men vi spelar på samma karta hela tiden, den skiftar inte och även om man börjar på olika platser och karaktärerna har ett antal random placeringar så faller det här. För ett spel med varierande innehåll så känns det som mycket samma hela tiden. Spelet är en bra och rolig idé men för mig håller det tyvärr inte särskilt länge innan jag tappar spelglädjen. Berättandet och dialogerna känns platt och fattigt. Det uppblåsbara materialet är ganska tunt. Och den där jävla kontrollen. Det finns inte tillräckligt här för att pocka på mitt intresse. Men en liten uppdatering med fler banor skulle kunna göra väldigt mycket för spelet. Jag tror att det ändå kan uppskattas av många.

Kort fakta

 Utvecklare: Paranoid Productions
 Utgivare: Fellow Traveller
 Genre: Actionäventyr
 Antal spelare: 1

Tre positiva saker

Rolig spelidé
 Karaktärsförändrningarna
Ljudet

Tre negativa saker

Kartan
Kontrollen
Blev fort tråkigt

Percy Rolf, Halmstad Playstation

Percy Rolf

Recensent, Halmstad Playstation